Gids voor probleemoplossing

Het water in mijn spa is troebel

Troebel water kan door meerdere dingen worden veroorzaakt. De volgende lijst bevat de oorzaken, gevolgd door de oplossing.

  1. Overmatige organische vervuiling of gebrek aan ontsmettingsmiddel.
    • Geef een schokbehandeling met een chloorvrije schokbehandeling en pas het ontsmettingsmiddelniveau aan.
  2. Opgeloste chemische vaste stoffen.
    • Gebruik een zuiveringsmiddel om kleine deeltjes te helpen verwijderen
  3. pH-balans of totale alkaliteit is onjuist.
    • Test de totale alkaliteit en pH.
    • Corrigeer met een pH-verhoger of pH-verlager.
  4. Calcium te hoog (hard water).
    • Gebruik wekelijks een sekwestratiemiddel.
    • Vervang wat water door zachter water.
  5. Het filter is vuil.
    • Reinig het filter met filterpatroonreiniger.

Krijtachtige, witte kalkafzettingen

Oorzaak: Minerale afzettingen in het water.

Oplossing: Gebruik een sekwestratiemiddel. Controleer de waterbalans en pas zo nodig aan.

Helder, groen water in mijn zwemspa

Oorzaak: Hoog ijzer- of kopergehalte.

Oplossing: Gebruik een sekwestratiemiddel.

Bewolkt, groen water in mijn zwemspa

De volgende lijst bevat de oorzaken, gevolgd door de oplossing.

  1. Het alkaliteitsniveau is laag.
    • Gebruik een pH-verhoger.
  2. Het gehalte ontsmettingsmiddel is laag.
    • Test het niveau van het ontsmettingsmiddel.
    • Geef indien nodig een chloorvrije schok.

Bruin water in mijn zwemspa

Oorzaak: Hoog ijzer- of mangaangehalte.

Oplossing: Gebruik een sekwestratiemiddel.

Chloorgeur

Oorzaak: Chlooramines (het gecombineerde chloorgehalte) is hoog.

Oplossing: Schok met chloorvrije schok.

Oog/huidirritatie

Oorzaak: Organische verontreinigingen, chlooramines of pH is uit balans.

Oplossing: Schok eerst met een niet-chloorhoudende schok. Test het dan opnieuw en pas indien nodig de pH-waarde aan.

Schuimend

Oorzaak: Hoge concentratie chemicaliën door verdamping en ophoping van lichaamsolie, cosmetica en andere verontreinigingen

Oplossing: Gebruik schuimreductiemiddel. Schokbehandeling met chloorvrije schok. Gebruik enzymreductiemiddel wekelijks als onderdeel van het reguliere onderhoud.

Pitting van metalen armaturen

De volgende lijst bevat oorzaken gevolgd door de oplossing.

Oorzaak: pH of totale alkaliteit zijn te laag.

Oplossing: Test en pas de pH en totale alkaliteit aan door pH Up toe te voegen.

Oorzaak: Onjuiste hoeveelheid ontsmettingsmiddel.

Oplossing: Test en onderhoud regelmatig het juiste ontsmettingsmiddel.

Oorzaak: Niet regelmatig spoelen of reinigen van metalen armaturen.

Oplossing: Spoel metalen armaturen af met niet-gechloreerd water en veeg ze af met een zachte doek. Zie de aanvullende onderhoudsinstructies voor roestvrij staal in het gedeelte 'Periodieke onderhoudsprocedure' van uw gebruikershandleiding.

Niets op de zwemspa werkt

Controleer het display van het bedieningspaneel op eventuele meldingen. Als er een bericht is, raadpleeg dan het gedeelte over diagnose in het gedeelte Spa Controls van uw gebruikershandleiding. Daar vindt u de betekenis van het bericht en welke actie moet worden ondernomen. Als er geen melding op uw bedieningspaneel verschijnt, controleer dan de interne aardlekschakelaar* en de stroomonderbreker bij de zwemspa en de hoofdschakelaar en stel deze opnieuw in. (*bevindt zich op het 8ft uiteinde van de spa).
Als de spa niet reageert, neem dan contact op met uw dealer voor service.

OPMERKING: Als u eigenaar bent van een MP Momentum 80, heeft uw zwemspa twee afzonderlijke stroomvoorzieningen en stroomonderbrekers. Het is belangrijk om te bepalen welke kant van uw zwemspa niet werkt. De interne aardlekschakelaar en stroomonderbrekers van 50 A werken op het uiteinde van de spa en uw aandrijfsysteem. De 30 Ampère-voorziening werkt voor het verwarmings- en filtersysteem aan de zwemzijde. Hiervoor moet u een 30 A stroomonderbreker in huis hebben en een 30 A aardlekschakelaar in de buurt van uw zwemspa (in het zicht). Afhankelijk van welke kant van uw zwemspa niet werkt, moet u de juiste stroomonderbrekers controleren en resetten.

Als u eigenaar bent van een MP Signature met Wave XP Pro-aandrijving, heeft uw zwemspa twee afzonderlijke elektrische aansluitingen en sets stroomonderbrekers. Het is belangrijk om te bepalen welke onderdelen van uw zwemspa niet werken. De interne aardlekschakelaar van 50 A en de stroomonderbrekers werken op de aandrijfmotor. De andere 50 Ampère-aansluiting werkt op de apparatuur van de spa. Hiervoor moet u een 50 A stroomonderbreker in huis hebben en een 50 A aardlekschakelaar in de buurt van uw zwemspa (binnen gezichtsveld). Afhankelijk van welk onderdeel van uw zwemspa niet werkt, moet u de juiste stroomonderbrekers controleren en resetten.

+Spa-pompen werken niet

  1. Druk op de knop "Jets" op je bedieningspaneel.
  2. Als je hoort dat de pompen proberen te werken:
    • Controleer of alle kleppen van de slice open zijn.
    • De pomp(en) moet(en) mogelijk worden voorgepompt.
    • Controleer of de luchtregelaars open staan.
  3. Als u niets hoort uit de pomp, neem dan contact op met uw dealer voor service.

+Aandrijfmotor werkt niet

Als u de elektrische stroomonderbrekers al hebt gecontroleerd en opnieuw hebt ingesteld, neem dan contact op met uw dealer voor service.

Slechte werking van de spa-jet

  1. Controleer of de pomp werkt.
  2. Controleer of het waterpeil voldoende is (tot het minimum veilige waterpeil).
  3. Zorg ervoor dat de jets open staan en dat de luchtregelaars open staan.
  4. Controleer op vuile filters. Reinig indien nodig.

Zwemspa verwarmt niet

*Als het verwarmingselement van de zwemspa is uitgevallen, zal in de meeste gevallen de aardlekschakelaar worden geactiveerd. Als de spa niet verwarmt en de stroomonderbreker niet is geactiveerd, volg dan deze stappen:

  1. Controleer het display van het bedieningspaneel op eventuele meldingen. Als er een bericht is, raadpleeg dan het gedeelte over diagnose in het gedeelte Spa Controls van uw gebruikershandleiding. Daar vindt u de betekenis van het bericht en welke actie moet worden ondernomen.
  2. Controleer de ingestelde watertemperatuur op het bedieningspaneel.
  3. Controleer op vuile filters. Reinig indien nodig.
  4. Controleer de "verwarmingsmodus" waarin de spa is ingesteld. De spa moet in de klaar/standaardmodus staan.
  5. Controleer op het bedieningspaneel of het controlelampje en/of het thermometerpictogram branden. Als het lampje brandt of het indicatorpictogram beweegt, zou de zwemspa moeten opwarmen. Wacht een redelijke tijd (ongeveer 4-6 uur) om te zien of de watertemperatuur verandert. Zorg er gedurende deze tijd voor dat de isolerende afdekking van uw spa erop zit en goed vastgemaakt is.
  6. Reset de stroomtoevoer naar de spa via de aardlekschakelaar.
  7. Als de spa nog steeds niet opwarmt, neem dan contact op met uw dealer voor service.

De aardlekschakelaar slaat uit

De aardlekschakelaar (GFCI) is volgens de National Electrician Code (NEC) vereist voor uw bescherming. De aardlekschakelaar kan geactiveerd worden door een onderdeel van de spa of door een elektrisch probleem. Dergelijke elektrische problemen omvatten, maar zijn niet beperkt tot, een defecte aardlekschakelaar, stroomschommelingen of een verkeerde bedrading. Het kan nodig zijn om contact op te nemen met een elektricien als uw plaatselijke dealer dit aanbeveelt.